tisdag 6 oktober 2015

Första dressyrpasset

Åh jag var verkligen så ridsugen när jag kom till stallet igår. Tyvärr blev det ganska många lediga dagar för Simone nu när jag och Jakob var iväg med husvagenen. Eftersom resan var bestämd sen länge fanns det ingen möjlighet att avstyra den.
Just nu är det ett helt fantastiskt höstväder med mycket sol så vår paddock är riktigt bra att rida i nu. Tyvärr slutade jag ganska sent från jobbet och ville att hon skulle hinna äta lite innan passet så solen hann försvinna. På vägen hem hämtade jag upp ett nytt träns till Simone som jag köpt så jag  passade  in det på henne innan ridpasset. Jag tycker hon blev riktigt fin i det och jag älskar när det är rundsytt!
I början när jag skulle sitta upp ute i paddocken var hon lite brötig och ville inte riktigt stå still så där prövades mitt tålamod lite men tillslut stod hon fint stilla. Jag kände direkt att hon var pigg och aktiv och det var riktigt kul. I traven trampade hon också på ordentligt. Tanken med passet var i första hand bara att få henne aktiv med mycket framåttänk, inte så mycket fokus på formen. Bara en stilla och stabil hand för att erbjuda henne stöd. Gjorde även en del övergångar skritt- trav trav-skritt . Man märker på Simone att hon inte är helt bekväm ännu att vara själv, det var flera gånger hon drog sig mot utgången från paddocken och ville gå tillbaka till stallet. Men genom att jag aktiverade henne och förekom henne gick det bra och jag var väldigt nöjd sen när jag hoppade av. Eftersom varken hon eller jag är så vältränade valde jag att hålla passet ganska kort men intensivt. / Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar