måndag 12 oktober 2015

Fina Simone


I går var planen att rida ett kort dressyrpass för Jenny i paddocken. Jag bad även Gabbe att vara med en stund för att ta några bilder. Jag har ju knappt några bilder på Simone än och inga alls på oss tillsammans!. Eftersom det var första ridpasset sen jag rakade henne misstänkte jag att hon skulle vara lite spänd och på tårna, vilket hon också var! Tyvärr har vi inget staket på vår paddock just nu vilket gör det lite inbjudande till att försöka dra sig ut. Simone är inte helt förtjust i att vara ensam i paddocken vilket hon visar genom att försöka gå ut vid utgången. Där måste jag lära mig att förekomma henne genom att ha lite mer fart förbi och om hon stannar till där och börjar trilskas måste jag tänka på att bryta mönstret så fort som möjligt genom att bara vända in henne på en lite volt och sedan driva på henne ut ur den. Under passet jobbade jag henne på stor där vi gjorde många övergångar skritt-trav, trav-skritt. Där måste jag tänka mer fram, framförallt i övergången skritt till trav. Efter ett par övergångar var hon väldigt fin. Gjorde sedan lite tempoväxlingar i traven där hon fick gymnastisera sig genom att länga ut sig och trycka på bakifrån. Hon ger en sån himla härlig känsla när hon slappnar av och är inte ett dugg tung i handen. Det som är utmaningen med henne är att hon i höger varv gärna flyter ut med bogen och att hon i vänster varv lätt flyter in med bogen. Nu i början är det jätteviktigt att jag får kontroll över bogarna och att hon lyssnar på mina skänklar så att jag kan rama in henne och forma henne som jag vill. Anledningen till att jag valt att i ett sånt tidigt skede ta hjälp av Jenny är inte för att jag ska träna 45 min och rida skiten ur både mig och Simone. Utan eftersom jag har den stora förmånen att ha Jenny på hemmaplan försöker jag boka in henne ett till två tillfällen i veckan för att få hjälp i ca 15-20 min så att jag redan från början får hjälp med att jobba på rätt saker. Jag vill verkligen inte att Simone ska tycka att det är för jobbigt utan att hon ska tycka att det är kul! I slutet av passet när jag joggade av henne lite var hon jättefin och sökte sig djupt ner med nosen och var väldigt avslappnad. Tror att jag ungefär ridit i totalt 30 min då (inkl framskrittning), så det är inte direkt några långa pass./ Ellinor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar