fredag 15 maj 2015

Underbar dag, hästar och människor

Idag har det varit en lagom stressig dag. Jag har unnat mig att dra ner på en massa måsten. Det finns alltid femtielva saker att göra när man har gård och alla måsten som finns känns i bland övermäktigt.

Efter att jag gjorde stallet i morse och hade en kul pratstund med Terese som står här så hjälpte min underbara man och son mig med att köpa spån och kört in nytt ensilage så var det sedan handling på schemat. Efter det tog jag och Anton det lugnt. Så skönt att bara vara. Jag gick runt här i mina nya stövlar och töjde, de kommer bli super när de är inridna :)

På eftermiddagen när Ella kom från jobbet var det tömkörning av Algot och han va riktigt fin. Ella hade hunnit harva paddocken innan så det var extra kul med fint och fräscht underlag. Tillbaka till Algot. Igår var första gången han fick lov att trava och det bara 5 min, han kändes fin då men idag kändes han än bättre. Han har mer bjudning men är reglerbar, bättre på att ställa igenom. I morgon är det nu dags att hoppa upp och känna på honom igen. Jag både vill och inte vill. Jag hoppas ju att han ska kännas fin och att han är mjukare och framför allt att han inte har ont. Det jag är lite orolig över är att han skulle känna sig så fin att han tycker att vi ska busa lite och då tror jag inte att jag sitter kvar... Det är ju lite tryck i de bakbenen.... Men vi får vänta och se.

Dagen avslutades med träning för Jenny på finfina Alfons. Den hästen är så underbar. Vi jobbade på att få honom ner till den låga formen för att stärka upp överlinjen mer och att han ska börja sträcka ut i sina läggningar. Han satt lite fast i högersidan idag och ville inte riktigt komma igenom där utan blir lite sur och tänker lite för mycket upp. Men vi jobbade igenom det och på slutet var fan såååå fin. Det som även var fantastiskt kul var att han accepterade den nyare childeriksadeln, så skönt att få vara tillbaka i den. Sedan red jag faktiskt i mina nya stövlar. Allt rundvandrande i dem igår och idag lönade sig då jag fick plats med ridbyxor under nu :) Men det var väldigt annorlunda att rida med dem mot mina andra. Det kommer bli väldigt bra när de är inridna men fram till dess är mina hjälper lite sämre även sitsen kände jag men övning ger färdighet så det är bara att träna på :)

Det är så kul att vi har Jenny i stallet som är så duktig på att hjälpa oss framåt!! Tack snälla du.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar