måndag 19 september 2016

Fullt sysselsatta i helgen


  Helgen har varit minst sagt produktiv måste jag säga. Vädret har varit fint och inspirationen på topp! I lördags drog jag igång projektet – tvätta vintertäcken. Eftersom de är så stora och tunga funkar det inte att tvätta dem i vår maskin så jag fick tänka ut hur jag på bästa sätt skulle få rent dem för hand. Det fick bli till att fylla ett stort vattenkar med varmvatten och lite grönsåpa och så fick täcket ligga i det och dra en stund. Sedan lade jag upp det på vårt hemmasnickrade stallbord och så borstade jag med diskborste och sedan sköljde. Nu hänger de tre täckena på tork och jag är nöjd med min insats. Vi passade även på att ge oss ut på en tur med Amber (tömkörning) och Maja och Simon (Dennis red Simon). Skönt att komma ut lite med dem och Amber fick se lite av omgivningen. Stona fick påfyllning av ensilage i sin hage och blev väldigt nöjda.
Gårdagen gick åt till att ha inne alla hästar för borstning och hantering. Flisan står numera i egen box när de är inne och det går hur bra som helst! Tror faktiskt Lillstrumpan tycker det är skönt att slippa henne en stund. Amber fick gå ett tömkörningspass i paddocken och hon ser verkligen fin ut. Rör sig mycket bättre nu när hon blivit skodd också. Sedan hade vi inne Alfons och Brioche. Provade Zafirs nya 135-täcke på Brioche och det ser ut att passa perfekt. Dock har han nog aldrig haft täcke på sig innan för han blev ganska rädd när vi skulle lägga på det. Tror vi kommer att träna på att lägga på det var je gång vi borstar nu så han ska vänja sig. Eftermiddagen avslutades med att vi satte en till rad med eltråd i pojkarnas hage så vi inte behöver oroa oss för att Simon ska smita ut.
 
Vattenkar med vintertäcke i
Vintertäcke med hals på tork
Första gången med täcke och det sitter riktigt bra på honom! Storlek 135
Tvättade även lite grimmor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar