måndag 5 maj 2014

Duktiga hästar

I går red jag ett dressyrpass på Cornett i paddocken, Gabbe instruerade mig en del. Cornett var faktiskt ganska mycket framåt från början igen och vi la mycket fokus på serpentinbågar och övergångar. Det svåra med Cornett är att hon har lite svårt att acceptera att man håller henne i munnen vilket gör att hon kan bli lite svår i igångsättningarna från skritt. Men efter några gånger lossnade det mer och mer samtidigt som hon blev mer rund. Gjorde även en del tempoväxlingar för att få igång maskineriet. Hon är verkligen en fantastiskt fin häst att rida när hon är med på noterna. Red lite travbommar och sedan skänkelvikning, samma övning som ridpasset innan. På slutet gjorde jag lite tempoväxlingar på diagonalerna och jäklar vad hon längde fint :-)

Efter Cornett fick Wilgot också ett dressyrpass. Han var emellanåt ganska spänd och ville gärna koncentrera sig lite för mycket på andra saker än på mig så fick jobba en hel del lösgörande med honom också. I slutet när jag galopperade jobbade jag med att få honom ordentligt fram och inte bara uppåt.
När Cornett och Wilgot var klara fick vi skynda oss att göra iordning småpojkarna som skulle till Tosseryd. Där blev det ridning i ridhuset. Algot fick hoppa med Felicia och Jenny red dressyr på Alfons. Alfons fick även trava lite över bommar. Båda skötte sig utmärkt och den här gången fokuserade de inte på varann utan på sina ryttare :-)
I tidigare inlägg finns film på både Algot och Alfons.
/ Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar